Het Boekenjaar van Linda Marie

28-12-2020

2020, een ongewoon jaar maar het boekenlezen was fantastisch!

2020

Ondanks de coronapandemie of misschien wel dankzij de pandemie. Bij toeval had ik vlak voor de lockdown in de plaatselijke bibliotheek een hele stapel afgevoerde boeken aangeschaft. Ik kon maanden voort.


Het belangrijkste moment van 2020 was toch wel de Boekenmarathon van Tom De Cock. Bij deze: proficitat Tom! Een Olympische prestatie: 11 dagen aan één stuk, 8 uur per dag op een houten stoel in een lege, koude Expo hal in Antwerpen, elk kwartier een babbel met een andere auteur over een boek. Een nieuwe wereld is zo open gegaan.
Natuurlijk heb ik niet alles bekeken maar af en toe een stream meegepikt. 



Mijn Reading Challenge is elk jaar bescheiden: 24 boeken. Dat zijn er twee per maand. Het doel werd ruim behaald. Op dit moment staat de teller op 90 boeken, bijna 26 000 pagina's. Over 7 verschillende genres.

Natuurlijk gaat het niet over zo veel mogelijk boeken lezen maar over wat een boek met jou doet. 


Genieten van schoonheid van taal en mooie zinnen. Zonder op reis te gaan maak ik een reis in mijn hoofd, telkens en telkens weer. Ik ontmoet mensen uit alle landen, van alle continenten, met elk hun eigen verhaal. Van vroeger en nu.


Mijn favoriete boekhandel in mijn buurt is Beatrijs in Oudenaarde. Ze hebben een eigenzinnige keuze waar ik mij heel goed in kan vinden. 

Mijn boek van het jaar

Uit 90 gelezen boeken een favoriet kiezen is moeilijk. Een eerste triage is makkelijk genoeg maar daarna blijven altijd nog een aantal boeken over waaruit het lastig is een keuze te maken. Het is alsof je een favoriet dient te kiezen uit je kinderen. 

Na veel wikken en wegen is het 'Huis in brand' van Kamila Shamsie geworden. 

Een boek uit 2018 dat volgens mij veel te weinig aandacht heeft gekregen. Het is prachtig literair geschreven, een knap vertelperspectief, een interessant actueel thema en dan ook nog eens een goed verhaal. Het gaat over een oud thema: volgen we de wetten van de staat of onze eigen wetten? Wat doen we wanneer er een conflict is tussen beide? Waar ligt onze loyaliteit? Het is een vertelling van de klassieke tragedie van Antigone vertaald naar onze tijd. 


2021 


Volgend jaar kijk ik uit naar een boek dat al een tijd in mijn kast ligt, ongeopend. 'Slapen doen we later' van Zsuzsa Bank. Het zal het eerste boek zijn dat ik ga lezen. 

Verder ben ik heel benieuwd naar het nieuwe boek van Lize Spit 'Ik ben er niet'. Hoewel ik moet bekennen dat ik 'Het smelt' nog niet gelezen heb. Daar zal ik binnenkort werk van maken. Nou ja, werk...


Volgend jaar is mijn boekenchallenge weer bescheiden: 24 boeken. Met een voorkeur voor mijn favoriete genre: literatuur. Héél vroeger las ik graag feelgood, daarna spannende boeken, thrillers dus en nu gaat mijn voorkeur uit naar literaire fictieboeken. Het voelt aan als thuiskomen. 

© 2018 Linda Marie Vermeulen. Alle rechten voorbehouden.
Mogelijk gemaakt door Webnode
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin