De boekendief - Markus Zusak

30-12-2020

Liesel is pas negen jaar wanneer ze door haar moeder naar een pleeggezin wordt gebracht. Onderweg sterft haar broertje. Haar moeder ziet ze nooit meer terug. Duitsland, 1939. Geen gemakkelijke tijd. Voor niemand, ook niet voor de jonge meisje als Liesel. Zal de Dood haar sparen? 


Dit boek is een imponerende roman. Eigenlijk is het een boek voor jongeren van 13 tot 15 jaar. Maar zoals alle goede jeugdboeken, is het ook een schitterend boek voor volwassenen.

Een boek dat iedereen zou dienen te lezen.

Wist je dat dit boek is uitgeroepen tot Winnaar van de Zilveren Zoen 2008 en tot Best International Book of the Year 2008?

Ondertussen is het ook succesvol verfilmd.

Dit is de officiële trailer van de film in het Engels.


Hieronder vind je een andere versie van de trailer:


Wat al onmiddellijk opvalt aan de pagina's in het boek, is de mooie lay-out: een mooi, beetje blokkig, lettertype met voldoende afstand tussen de regels. De titels in een ander fraai lettertype, af en toe enkele regels in vet gedrukt, een enkel woord cursief, een takje met enkele blaadjes aan. Het ziet er een beetje sprookjesachtig uit.

Wanneer ik begin te lezen, valt het unieke vertelperspectief op: de Dood als verteller.

'Maar natuurlijk, ik moet me voorstellen.
Een begin.
Waar zijn mijn manieren.
Ik zou mezelf fatsoenlijk kunnen voorstellen, maar dat is eigenlijk niet nodig. Je zult me goed genoeg en snel genoeg leren kennen, afhankelijk van een uiteenlopende reeks variabelen. Laat ik volstaan met te zeggen dat ik me op een gegeven moment over je heen zal buigen, zo vriendelijk mogelijk. Ik zal je ziel in mijn armen houden. Achter mij zal een kleur zichtbaar zijn. Ik zal je zachtjes wegdragen.
Op dat moment zul jij daar liggen (ik tref mensen slechts zelden staand aan). Jij zult vastzitten in je eigen lichaam...'

Wie is hier aan het woord? Jawel, de Dood. En hij heeft het druk en zal het nog veel drukker krijgen. Om niet gek te worden, want hij doet dat werk al heel lang en kan nooit vakantie nemen, bij gebrek aan een vervanger, gaat hij een verhaal vertellen. Ja, als afleiding. Hij zal het verhaal vertellen over een van de overlevenden.

'Het is eigenlijk maar een klein verhaaltje...'

zegt de Dood. Een klein verhaal van ... 558 pagina's. Maar geloof me, die zullen je geen moment vervelen.

Want de Dood is grappig, je gelooft wat hij zegt. Ik was helemaal mee in zijn vertelling. Hij vertelt poëtisch, mooi, vlot en geloofwaardig. Soms verliest hij zijn geduld en loopt vooruit met het verhaal. Heel menselijk allemaal.

Het boek doet denken aan iets tussen een sprookje en een historische roman.

Dit boek is een ode aan woorden, aan verhalen. En aan de kracht ervan.



Wanneer haar broertje sterft, neemt Liesel een boek dat niet van haar is. 'Het Doodgravershandboek - Een handleiding in twaalf stappen naar succesvol doodgraven' de laatste schakel met haar overleden broertje. Een boek met een lugubere inhoud voor een jong meisje.

Maar lezen en schrijven kan onze Liesel niet. Ze komt terecht bij de Hubermanss. Ze wonen in de straat met de toepasselijke naam 'Himmelstraat'. Zo hemels wonen is het er niet want het is het armste deel van de stad. Liesels pleegmoeder Rosa Hubermann is een kleine, gezette vrouw die alleen kan praten met verwensingen maar eigenlijk een goed hart heeft. Met haar pleegvader, Hans Hubermann, bouwt ze een goede band op en hij leert haar geduldig lezen en schrijven. Zo ontdekt Liesel de kracht van taal en woorden. Ze raakt betoverd door woorden en bouwt een unieke band op met boeken. Haar loopbaan als boekendief is geboren.

In het begin heeft Liesel nog niet zo veel last van de oorlog. Ze gaat naar een school in de buurt, voetbalt met de jongens op straat en raakt bevriend met Rudy. Samen spelen ze, stelen ze en eten appels.

Maar de oorlog gaat door en de bewoners van de Himmelstraat krijgen het steeds moeilijker. De oorlog krijgt meer en meer vat op hen. De sfeer wordt beklemmender, angstiger. Als je je niet bij de nazipartij aansluit, heb je geen werk meer, krijg je geen geld meer. Wanneer een joodse jongeman in het geheim bij de familie onderduikt, ontwikkelt zich een mooie vriendschap tussen Max en Liesel. Verhalen en woorden helpen Max en Liesel de tijd door te komen, de verveling en zinloosheid te doorstaan. Door een ondoordachte daad van Hans komt echter alles in gevaar.

Er komt veel in dit boek aan bod, de oorlog, de vele doden, de vervolging van de joden, boekverbrandingen maar ook moed en vriendschap. Doordat de schrijfstijl zo mooi, vlot en poëtisch is, komt het boek nooit zwaar binnen.

Een boek dat iedereen zou dienen te lezen!

© 2018 Linda Marie Vermeulen. Alle rechten voorbehouden.
Mogelijk gemaakt door Webnode
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin